Marauder 125 - Wymiana oleju i filtru oleju

Wymiana oleju powinna znaleźć się na liście obowiązkowych czynności serwisowych naszego motocykla przed każdym sezonem.






Optymalnie jest dokonać pełnej wymiany zanim odstawimy moto do zimowania, ale niezależnie od chwili, proces wygląda podobnie.

Narzędzia: klucz 17mm i 10mm
Filtr: HiFlo 131
Olej: wg. uznania, sugeruję Motul 10w40 7100 (syntetyczny) lub 5100 (1.5 litra)
Czas: około 1.5 godziny
Inne: miska plastikowa jednorazowego użytku, rękawice ochronne, szmatka.

 Zaczynamy!


Przygotowanie
    • Motocykl przeprowadźmy w miejsce, gdzie wygodnie będzie nam pracować. Jeśli istnieje taka możliwość, warto wprowadzić go na plandekę/folię, aby uniknąć zabrudzenia olejem podłoża (zwłaszcza, gdy to nasz podjazd do garażu!);
    • Przed rozpoczęciem wymiany oleju dobrze jest odpalić moto i pozwolić mu popracować trochę na wolnych obrotach - tak, aby olej został rozgrzany i rozprowadzony;
    •  Po zgaszeniu silnika dajmy mu pół godzinki na ostygnięcie - w ten sposób olej powinien być zagrzany, ale nie będziemy ryzykować oparzenia przy jego wylewaniu;  
Zlewanie zużytego oleju

  • Odkęcamy korek wlewu oleju - w ten sposób otwieramy przepływ powietrza do misy olejowej - bez przepływu nasz olej nie będzie chciał wyciekać;
  • Podstawiamy misę (lub inny pojemnik jednorazowy);
  •  Odkręcamy dolny zawór miski olejowej;
UWAGA!
W tym miejscu znajdują się OBOK SIEBIE dwie podobne śruby. jest BARDZO WAŻNE, aby odkręcić prawidłową - druga jest częścią przekładni zmiany biegów (numery 17-20 poniżej). Jej odkręcenie (i wypadnięcie) zazwyczaj wiąże się z koniecznością rozłożenia całego silnika i skrzyni biegów...
Dla rozwiania wątpliwości - tak wygląda WŁAŚCIWA pokrywa:
A tak obie (właściwa po prawej, na żółto):


  •  Spokojnie czekamy aż zużyty olej wypłynie.

Wymiana filtra oleju
Podczas gdy zużyty olej leniwie wycieka do misy, możemy rozpocząć wymianę filtra oleju. Znajduje się on za osłoną opisaną zazwyczaj "Suzuki Oil Filter":




  •  Osłonę odkręcamy używając klucza 10mm
  • Jeśli chcecie zapobiec ubrudzeniu olejem części motocykla, możecie spróbować zabezpieczyć elementy poniżej filtra szmatką;
  • Delikatnie usuwamy osłonę;
  • Wyciągamy zużyty filtr;


  • Szmatką usuwamy pozostałości oleju wewnątrz obudowy filtra;
  • Wkładamy nowy filtr w taki sam sposób, w jaki ulokowany był stary (luźno, numeram do nas);
  • Upewniamy się, że w osłonie nadal znajduje się sprężynka;


  • Zakładamy osłonę;
  •  Dokrecamy śruby (nie zbyt mocno, jedynie do pierwszego oporu - w przyszłości może być problem z odkręceniem, jeśli teraz przedobrzymy).

Uzupełnienie nowym olejem

  • Zakręcamy dolny zawór miski olejowej;
  • Używając korka wlewu oleju, dolewamy olej
  • Na początek warto wlać około 700ml;
  • Po wlaniu pierwszej porcji oleju, odczekajmy kilka minut aby spłynął, po czym ustawiając motocykl w pionie - kontrolujemy poziom zaglądając w okienko poziomu;

  • Jeśli olej znajduje się we właściwej ilości (mniej więcej 3/4 okienka, poniżej znacznika 'High'), zakręcamy lekko korek i odpalamy silnik;
  •  Motocykl powinien popracować około minuty na ssaniu, aby rozprowadzić nowy olej;
  • Po tym gasimy silnik, stawiamy motocykl i ponownie kontrolujemy poziom oleju;
  • Dolewamy olej tak, aby znajdował się w 3/4 między wskażnikami 'Low' i 'High'
  • Czynność powtarzamy jeszcze raz - dla pewności!

Wymiana oleju zakończona!

 Podczas wymiany powinniśmy pamiętać przede wszystkim o bezpieczeństwie - zanim odpalimy motocykl, upewnijmy się że wszystkie zawory i pokrywy są zakręcone, nie wylewajmy gorącego oleju.
Szmatka będzie naszym nieodłącznym przyjacielem.

Kwestia doboru oleju leży już w gestii indywidualnej. W mojej opinii motocykle o pojemności 125ccm są i tak wystawione na dość spore obciążenia, dlatego robię swojemu małą przyjemnośc karmiąc go dobrym olejem - jak dotąd ze znakomitymi efektami. Stąd moja rekomendacja użycia oleju syntetycznego dobrej klasy, jednk jeśli względy finansowe biorą górę - olej półsyntetyczny również da radę.

Na początku wpisu sugeruję zakup półtorej do dwóch litrów - dlaczego?
Otóż Hayene's Manual przy wmianie oleju sugeruje użycie 950ml, czasami jednak może być to odrobinę więcej. Naddatek oleju i tak przyda nam się w sezonie podczas rutynowego uzupełniania.

Uwagi końcowe

Mam nadzieję że wpis pomoże Wam przed nadchodzącym sezonem -  wymiana oleju jest czymś, co każdy może zrobić sam i tym samym lepiej poznać swoją maszynę od tej intymnej strony ;]

Jeśli macie jakieś porady / uwagi czy sugesti - zostawcie proszę w komentarzach!
Do napisania! 
 

9 komentarzy :

  1. Piękny motocykl :) Już nie mogę doczekać się wiosny.


    olejarz.pl

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki za super opis najważniejsza sprawa nie pomylić śruby od spustu. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki za tak szegółowy opis. Zaraz zabieram się do pracy. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam mam problem. Wykręciłem nie ta śrubę spustu oleju, wypadły dwie części. Co powinienem zrobić w tej sytuacji?? Mój błąd zacząłem wymianę oleju bez zapoznania się z tak fajne napisaną instrukcja. To mój pierwszy motor po 35 latach i pewność siebie mnie zgubila

    OdpowiedzUsuń
  5. Dlatego ja wolę jechać do warsztatu i mieć spokój

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo ciekawy artykuł. Jestem pod wielkim wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja przed pierwsza wymianą natrafiłem na tą instrukcje i już trzeci rok zmieniam ale zawsze po nią sięgam.
    Po trzydziestoletniej przerwie jazdy na motorze.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawy i pomocny poradnik. Ja jednak nie podjąłbym się samodzielnej wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów.
    https://dynamiczna-wymiana.pl/

    OdpowiedzUsuń

Suzuki Marauder GZ 125 - Poradnik © 2012 - 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka