Marauder 125 - pierwszy przegląd i codzienna dbałość

Po zakupie czy też przed sezonem, przegląd wykonać trzeba.


W tym krótkim artykule mam nadzieję przedstawić Wam listę czynności, które pozwolą na sprawdzenie bezpieczeństwa, stanu technicznego i przygotowania maszyny do trasy, jak i całego sezonu :)


Przegląd sezonowy

Pierwszy przegląd w roku powinien zabrać na spokojnie godzinę czasu i zapewnić dobry ogląd na stan techniczny maszyny.


Idąc po kolei, oto elementy jakie powinniśmy sprawdzić:
  1. Stan karoserii
    • po długim zimowaniu, koniecznie powinniśmy sprawdzić stan lakieru i karoserii. Jeśli gdzieś pojawiły się ogniska rdzy, warto zadziałać za wczasu (zmatowić, zalakierować. w przypadku elementów chromowanych można zastosować awaryjną metodę aluminium)
    • dla elementów stałych (gmole, podnóżki) należy sprawdzić ich osadzenie - ewentualne luzy dokręcić
  2. Stan przedniego widelca
    • przedni widelec jest kluczowy dla naszego bezpieczeństwa w czasie jazdy. Sprawdzając go w warunkach domowych, możemy sprawdzić jedynie jego ogólny stan, zwracając uwagę na:
      1. rdzę,
      2. przecieki amortyzatora (jeśli są - konieczny serwis!)
      3. stan gumy na pierścieniach uszczelniających widelec,
      4. pracę amortyzatora
      5. stan ślimaka i mocowanie koła (ślimak jest odpowiedzialny za odbieranie obrotów koła i przekazywanie ich do prędkościomierza)
    • Możemy pokusić się o sprawdzenie centrowania (czy siedząc na motocyklu i trzymając kierownicę w neutralnej pozycji koło znajduje się na równi z osią motocykla)
  3. Stan amortyzatora tylnego
    • tak na prawdę poza sprawdzeniem ewentualnych oznak rdzy, możemy tylko sprawdzić, czy amortyzator prawidłowo pracuje - pod ciężarem jednej osoby powinien pracować elastycznie, nie dobijając do tylniego koła. Jeśli tak się dzieje - konieczny jest serwis!
  4. Stan napędu
    • więcej o napędzie i jego wymianie napisałem TUTAJ
    • łańcuch powinien być napięty, ale nie sztywny (poddawać się ugieciu na wysokość ok. 2-3 cm)
    • koła zębate powinny być w dobrym stanie - nie tępe i nie spiłowane!
    • jeśli łańcuch jest zbyt luźny - należy go naciągnąć
    • przed rozpoczęciem sezonu łańcuch należy wyczyścić i nasmarować! Zimowanie motocykla zapewniło mu wiele brudu i osadu, a smar z zeszłego sezonu (jeśli nie został zdjęty przed zimą,...) też wiele dobrego nie przyniesie.
  5. Opony
    • BARDZO ISTOTNY ELEMENT!
    • Pamietajcie proszę - nie ma co oszczędzać. Jeśli bieżnik błaga o litość, a guma parcieje i pęka - trzeba wyskoczyć z kasy i wymienić opony. Guma która nie trzyma się asfaltu, albo pęka przy 70 km/h na pewno zostanie Wam na bardzo, bardzo długo w pamięci... I oby tylko na złych wspomnieniach się skończyło!
    • Tak więc kontrolujemy:
      1. Stan bieżnika
      2. Ogólny stan opony (gumy)
  6. Hamulce
    • Sprawdzić stan płynu hamulcowego i szczelność przewodów!
      1. Płyn możemy sprawdzić poprzez przeźroczyste okienko w rezerwuarze - powinien znajdować się powyżej znacznika LOW
    • Siedząc na motocyklu (wyłączonym!) możemy lekko go rozpędzić (nie z górki, na płaskiej powierzchni bez ruchu ulicznego...) i sprawdzić działanie:
      1. hamulca tylnego (powinien wciśnięty do oporu zapewnić stopniowe wyhamowanie);
      2. hamulca przedniego - powinien stopniowo reagować na nacisk, klamka nie powinna mieć dużego luzu (ale nie powinna też blokować tarczy przy lekkim ściągnięciu) i pozwolić na gwałtowne zatrzymanie przy pełnym zaciśnięciu;
  7. Olej
    1. Oczywiście, należy sprawdzić stan oleju. Idealna sytuacja, to taka gdy olej wymieniamy przed sezonem - więcej o wymianie oleju TUTAJ
    2. Jeśli oleju nie wymieniamy, skontrolujmy jego poziom i w razie potrzeby - uzupełnijmy.
  8. Elektronika
    • Czas na sprawdzenie układu elektrycznego. Możliwe, iż po zimowaniu akumulator 'padł' - wtedy należy go wymontować, podpiąć do odpowiedniego prostownika i po naładowaniu powrócić do czynności sprawdzających - więcej TUTAJ
    • Wkładamy kluczyk do stacyjki i przekręcamy do pierwszej pozycji
      1. sprawdzamy, czy podświetla się prędkościomierz
      2. w tej pozycji światła powinny działać - sprawdzamy czy przednia lampa świeci
      3. sprawdzamy działanie lampy STOP
      4. sprawdzamy kierunkowskazy
      5. sprawdzamy sygnał dźwiękowy
    • Przekręcamy do drugiej pozycji (zapłonu)
      1. sprawdzamy czy światła długie działają
  9. Zapłon i praca silnika
      • Pierwsze uruchomienie po zimie może być trudne - silnik jest zimny, olej zastany, czasami gaźniki zalane - dlatego ponżej kilka rad, jak sobie z tym poradzić.
    • Kranik paliwa otwarty
    • Kluczyk w stacyjce, przekręcony do pozycji 'zapłon'
    • ssanie ustawione na maksimum
    • próbne odpalenie
      1. przy pełni szczęścia, kilka obrotów rozrusznika i usłyszymy upragniony dźwięk naszego 125 wracającego do życia. Wtedy:
        1. pozwólmy mu pracować na wysokich obrotach (ssaniu) przez około dwie minuty, po czym stopniowo zmniejszajmy ssanie;
        2. po kilku minutach powinien być rozgrzany na tyle, by swobodnie pracować na niskich obrotach bez ssania
      2. jeśli pierwsze kilka uruchomień nie przynosi efektów, możemy spróbować:
        1. ręcznego startu - siadamy na maszynę, okrakiem rozpędzamy, przy wciśniętym sprzęgle wbijamy pierwszy bieg, po czym po osiągnięciu jakiejś sensownej prędkości w rozbiegu, puszczamy sprzęgło - możemy jednocześnie wcisnąć rozruch. To dość brutalna metoda, nie jest bardzo zdrowa dla silnika ani rozrusznika, ale w awaryjnej sytuacji może pomóc. Pamiętajcie, że jeśli motocykl 'zaskoczy', będzie od razu chciał uciekać (w końcu jedynka jest wbita). Pamiętajcie więc o tym i zapewnijcie sobie na tyle drogi, żeby przynajmniej kawałek podjechać.
        2. przedmuchania filtru powietrza sprężonym powietrzem
        3. drobnej manipulacji kranikiem paliwa - możliwe, że zalany gaźnik nie radzi sobie, a zakręcenie kranika pomoże w prowizorycznym osuszeniu
    • Teraz czysta przyjemność - słuchamy silnika
      1. Czy pracuje równo?
      2. Czy spaliny po kilku minutach się unormują? (czarna sadza powinna być mocno niepokojąca - bierze olej)
  10. Koniec
Tak wygląda proponowany przegląd, jaki możemy wykonać samodzielnie przed ruszeniem w pierwszą trasę.
Pamiętajcie jednak o kilku istotnych rzeczach:
  • Najlepiej przeprowadzić pierwszy przegląd  w warsztacie - wyłapią o wiele wiecej, niż jesteście w stanie sprawdzić we własnym garażu!
  • Po zimowaniu opony będą bardzo 'zimne' i śliskie. Pierwsza trasa powinna być ostrożna!


Codzienna dbałość - przed i po trasie

Oczywiście, idealnie byłoby przeprowadzić mini-przegląd przed każdą trasą, ale wiem jak jest - mało kto znajduje na to czas i cierpliwość, zwłaszcza że wiele osób traktuje 125-tki jako "ładniejsze skutery" i wsiada na nie żeby szybko dojechać na drugi koniec miasta i z powrotem.
Niemniej - oto bardzo skróco na lista czynności, jakie powinniśmy wykonać przed jazdą i po powrocie, aby zapewnić sobie lepsze bezpieczeństwo, a maszynie - dłuższe życie.


Przed trasą

  1. Sprawdź stan opon
  2. Sprawdź hamulce
  3. Sprawdź światła (zwłaszcza kierunkowskazy i stop)
  4. Sprawdź łańcuch
  5. Sprawdź olej

Po trasie

  1. Sprawdź łańcuch (brudy, syfki i resztki roślin ;)
  2. Sprawdź opony (szczególnie pod kątem ciał obcych)




Mam nadzieję że ten zbiór porad będzie dla Was przydaty!
Dajcie znać w komentarzach, dobrej drogi!




6 komentarzy :

  1. Ten blog jest świetny. Bardzo mi pomógł. Rewelacja. Pozdrawiam i życzę wielu sukcesów.

    OdpowiedzUsuń
  2. Znalazłem kilka ciekawych informacji...ale potrzebowałbym jeszcze manuala do wymiany napędu - widzę, że chyba kiedyś był odnośnik w artykule - z góry dzięki. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Super informacje. Potrzebuję manualna jak ustawić luz zaworów

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo fajnie napisane. Pozdrawiam serdecznie !

    OdpowiedzUsuń
  5. Super recenzja! Kto by pomyślał, że Marauder 125 może dawać tyle frajdy! Co sądzisz o tym, że ten motocykl jest idealny dla początkujących motocyklistów?
    https://blow-off.pl/

    OdpowiedzUsuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń

Suzuki Marauder GZ 125 - Poradnik © 2012 - 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka